Speech Minister Bart Tommelein
De Haan, 03.12.2016
Beste landmeters-experten
Ik ben met heel veel plezier op
jullie voorstel ingegaan om naar hier te komen. Het is dan ook niet ver van
Oostende naar De Haan. Het doet mij heel veel plezier dat jullie onze kust, de
prachtige Noordzeekust hebben uitgekozen als locatie voor de leden- en bestuursvergadering.
En ja, ik ben genereus. Als Oostendenaar kan ik zelf heel goed juichen dat dit
hier vandaag in Klemskerke plaats vindt.
Naar de kust komen is altijd een
goede keuze, niet alleen in de zomer maar gelijk in welk seizoen. Het doet mij
als Vlaams Minister van Financiën en begroting, heel veel plezier dat jullie
aandacht hebben voor de Vlaamse belastingdienst, de Vlaamse erf- en registratiebelasting.
Met deze Vlaamse regering zijn we er toch in geslaagd, en we hebben nog niet
gedaan, om in deze materie toch een stevige dynamiek in gang te zetten. Ik heb
begrepen dat jullie inderdaad uitgebreid uitleg hebben gekregen van Annemie
over de nieuwe Vlaamse schenkbelasting. De nieuwe schenkbelasting die Annemie
heeft ingevoerd betekent een forse verlaging, drastische vereenvoudiging en
last but not least ook een vergroening. Want voor sommige schenkingen loopt een
voordeel in vergelijking met de vroegere schenkbelasting op tot meer dan
100 000 euro’s.
De Vlaamse schenkbelasting is van start gegaan
in de zomer van 2015. De cijfers bewijzen inmiddels dat we het bij het rechte
eind hadden. De hervorming is een schot in de roos, zoals u voorbije weken in
de pers hebt kunnen lezen stelt het notariaat vandaag een enorme stijging vast
van het aantal schenkingen van woonhuizen, appartementen en bouwgronden. Tussen januari en eind oktober van dit jaar
ging het al over meer dan 15000 schenkingen van vastgoed, dat is meer dan een
verdubbeling tegenover de eerste 2 maanden van vorig jaar, toen waren er nog
7000. In 2015 7000, nu al 15000 dat betekent in 1 jaar tijd dat de situatie
verdubbeld is. Ik ben er dan ook van overtuigd dat dit verder in stijgende lijn
zal gaan. Ik wil dan ook zeer graag beroep doen op jullie expertise, jullie ervaring
en ook vooral op jullie terreinkennis. Samen streven we immers naar een manier
om het onroerend vermogen in Vlaanderen nog verder te activeren op een fiscaal
vriendelijke en efficiënte, rechtszekere manier. Als u hierbij uw klanten kan
adviseren, richting aangeven dan kunnen we samen, deze gemeenschappelijke
doelen realiseren.
Deze wet wordt zeer belangrijk
komende jaren als u ziet dat we naar een volledige omslag moeten van onze
ruimtelijk plan, ruimtelijke ordening met het witboek die een paar dagen
geleden is goedgekeurd, dan weten we dat er enorm veel beweging zal zijn in de
markt, dat we er duidelijk een heel belangrijke plaats zullen innemen. De
hervorming van de schenkbelasting, dat was een eerste stap, het is belangrijk
dat we daar verder op ingaan. We zijn gebonden aan een paar mogelijke
scenario’s, aan de hervorming van de erfbelasting aan het uitwerken. In de tijd willen we hier mee dezelfde
richting uitgaan als die van de schenkbelastingen. Sommige tarieven zijn te
hoog en lijken hierdoor meer op een onteigening dan een belastingwet. Ook
andere aspecten in de berekening beïnvloeden de belastingdruk en die gaan we
dus onder de loep nemen in Vlaanderen.
Dames en Heren,
Vlaanderen doet deze hervorming niet alleen, we hebben nauw contact
met de federale collega's. Dit zowel over de hervorming van het federale
erfrecht en het huwelijksvermogenrecht. Daar zullen we ons zo veel mogelijk op
afstemmen. De contacten met Minister Geens zijn heel nauw. Dat is ook niet zo
moeilijk voor mij want een paar maanden geleden was ik nog lid van de federale
regering waar Minister Geens deel van uitmaakt. Ook Minister Van Overveldt is
een zeer goede collega van mij, waar we regelmatig contact mee hebben. Met de Vlaamse
regering zullen we de fiscale regularisatie in al haar onderdelen zo snel
mogelijk opstarten.
Ik kan u meedelen dat we
eergisteren op het kabinet van Johan Van Overveldt een samenwerkingsakkoord
getekend hebben tussen Vlaanderen en de federale overheid, wat betreft de
regularisatie. De opbrengst van de fiscale regularisatie die wij gebruiken als
ondersteuning, budgettaire ondersteuning. Dit wat niet helemaal de regularisatie
is de eenmalige opbrengst maar het kan toch al dienen als basis om te
starten als de opstart van de hervorming van de erfbelasting.
In het akkoord met collega Van Overveldt
gaat het over de zogenaamde onsplitsbare bedragen. We hadden al een akkoord
gemaakt met de Vlaamse regering in juli over de wel splitsbare bedragen, dat
betekent de pure Vlaamse belastingen die niet werden aangegeven en waaronder de
Vlaming nu de mogelijk de kans krijgt als nog mits een kleine tariefverhoging
zijn zaken aan te geven. Het enige probleem was dat er daar nog een luik
overbleef. Bij de bedragen die aangegeven werden kon men niet duidelijk de
oorsprong vaststellen. Niet dat het misdaadgeld was, maar je hebt situaties
waarbij je bijvoorbeeld uit een erfenis niet kan opmaken waar de belastingen
werden ontweken of waar ze waren aangegeven. Zo zitten we bij luik 3, voor oude
dossiers ouder dan 10 jaar zullen we het bedrag tussen de Federale overheid en
de Vlaamse overheid 50/50 opdelen waarop elk belastingdienst zowel de Federale
als de Vlaamse zijn eigen tarieven kan toepassen. De regularisatie van de gewestelijke belastingen
die zit ook in de laatste rechte lijn. We hebben dus nu een alomvattend en
rechtzekere wetgeving .
Dames en heren ook de
koopbelasting komt nog aan de beurt, mijn administratie heeft al een tekst verwerkt
gebaseerd op het regeerakkoord. Het regeerakkoord stelt dat de
registratierechten moeten vereenvoudigd worden. De bestaande gunstmaatregelen
worden vervangen door het globaal lagere tarief voor de gezinswoning en ook de
filosofie van de meeneembaarheid, het zogenaamde rugzakje blijft behouden.
We zullen de komende weken de
tekst voor de eerste maal in een werkgroep in de regering bespreken en gezien
het belang zullen er wel meerdere vergaderingen nodig zijn. Maar u weet een
beetje hoe we in elkaar zitten, Carl Devos heeft mij ook een "doender" genoemd,
het moet vooruitgaan. Dus ik hoop met mijn collega in de loop van 2017 te
landen met de hervorming en daarmee naar het parlement te gaan.
Beste vrienden landmeters-experten,
sinds 1 januari 2015 behoorde de vroegere federale procedure van de
voorafgaande schatting tot het verleden, dat was de procedure waarbij de waarde
van het goed werd geschat als basis voor de berekening van de sucessierechten.
De Vlaamse belastingdienst is zeer ambitieus in de dienstverlening naar de
klanten, de belastingbetaler, de Vlaming moeten klantengericht denken vanuit de
burger vanuit de Vlaming daar begint het. Daarom willen zij die voorafgaande
schatting vervangen door een bindende raming gemaakt door de eigen ambtenaren,
deze raming zal dus bindend zijn voor de administratie. Enkel de verzoeker kan
er bezwaar tegen aantekenen en bovendien zal de procedure ook kosteloos zijn.
Niets dan voordelen dus. Maar u kan wel eens iets te ambitieus zijn, en de
nieuwe procedure komt te vroeg, onze databanken van gegevens zijn niet of nog
niet voldoende gevoed. Voorlopig is er dus nog onvoldoende expertise aanwezig
om de toenemende vraag te kunnen beantwoorden. We zullen deze ambitie dus nog
even moeten opbergen. In afwachting kunnen wij gelukkig beroep doen op jullie
experts in het berekenen van waardebepalingen en zoals het er nu uitziet zal
dat zeker nog een tweetal jaar nodig zijn.
Daarbij willen we jullie maximaal
helpen. Wij kunnen vergelijkingspunten bij de federale collega’s van de FOD Financiën
opvragen. Ik weet dat dit vroeger bij de bank kon opgevraagd worden, waar ik
directeur was. We willen die vergelijkingspunten ook aan jullie doorspelen maar
daarvoor zal ik een digitale basis moeten maken en dus een decreet moeten indienen.
Dit om er voor te zorgen dat
jullie deze gegevens kunnen raadplegen. Samen met collega Vandaele zullen we
kijken hoe we dit op korte termijn verder in het parlement kunnen regelen.
Maar het komt in orde als Vandaele
en ik al zeggen dat het in orde komt, zal het wel in orde komen. Daarbij zullen we wel voorzichtig te werk
gaan. Een digitale basis voor de overgangsregeling is goed maar daarbij moet je
ook met veel facetten rekening houden. Gelijke berechtiging, geen ongeoorloofde
verschillende belangenbehandeling, noch bij de belastingplichtige, noch bij de
dienstverlening en een duidelijke aanwijzing dat deze werkwijze een opslag vormt
naar de procedure naar die van de kosteloze raming door ambtenaren.
Beste mensen, ik zal besluiten,
het einddoel blijft uiteraard om zo snel mogelijk een definitieve regeling uit
te werken. U mag op mij rekenen en ik ben er ook van overtuigd dat u ook op
mijn collega’s van het Parlement kunt rekenen om dit tot een goed einde te
brengen. Ik dank u alvast hartelijk voor uw aandacht en wenst u een nog een
aangename dag toe.